De Koreaanse Samsung had een geweldig eerste kwartaal in 2021 met haar verkoop van mobiele telefoons, met een omzetstijging van 28% en 76,5 miljoen verzonden eenheden. Dit leidde tot een aandeel van 22% van de wereldwijde smartphonemarkt.
Maar Apple groeide met 41%, wat zich in 52,4 miljoen verscheepte iPhones vertaalt en een wereldwijd marktaandeel van 15%. Vivo groeide zelfs met 48% en Oppo groeide met 60%. En wat nog indrukwekkender was: Xiaomi groeide met maar liefst 62%.
De wereldwijde en Chinese smartphone markt
Maar de smartphone race van de Chinese mobieltjes makers is nog lang niet voorbij, want Oppo en Vivo zitten Xiaomi op de wereldmarkt namelijk flink op de hielen en positioneren zich in veel regio’s nu steeds meer in de middenklasse en proberen Xiaomi met al hun budgetphones zo in te sluiten. Xiaomileidt nu misschien nog het smartphone peloton, maar de mobiele race is schijnbaar nog maar net begonnen!
De smartphone verkoop in China kende in het eerste kwartaal van 2021 een robuuste groei die daarbij nog hoger dan het wereldwijde gemiddelde was. Dit aangezien al deze bovengenoemde Chinese merken (Xiaomi, Oppo en Vivo) niet alleen drie van de top vijf plaatsen in de wereldwijde ranglijst behaalden, maar de uitlevering naar de Chinese markt alsook met 35 procent op jaarbasis steeg, dit vergeleken met 24 procent wereldwijd.
De groeispurt werd door een gezonde vraag van consumenten veroorzaakt die hun verouderde apparaten schijnbaar graag voor alle nieuwe 5G handsets van de Chinese leveranciers omruilden.
Vivo en Oppo werden in het eerste kwartaal van dit jaar zelfs de grootste en op één na grootste smartphonemerken van China. De 23% opkomst van Vivo, die op de voet door Oppo met een marktaandeel van 22% gevolgd werd, gaven zo de grote groei van de Chinese smartphonemarkt weer, alwaar de verzendingen van de smartphones met 27% tot 92,4 miljoen stuks stegen.
Xiaomi
Volgens een analistenbureau stond Xiaomi in het tweede kwartaal van 2021 wereldwijd bovenaan de 5G lijst van Android telefoon. Het Chinese bedrijf bracht de afgelopen maanden dan ook een flinke hoeveelheid 5G telefoons op de markt met haar Mi en Redmi series om de concurrentie aan te gaan.
Xiaomi werd gevolgd door Vivo, dat in het tweede kwartaal een aandeel van 18,5% van de 5G Android telefoon verschepingen wereldwijd wist te veroveren. Het verscheepte in het kwartaal 17,5 miljoen eenheden om zo de tweede plaats in de markt te behalen.
Oppo en Vivo
Oppo werd derde met een aandeel van 17,9 procent. Volgens OPPO zal het in de (nabije) toekomst op het vergroten van haar marktaandeel concentreren, dit niet alleen in China, maar tevens in de high-end West-Europese markt.
Gedreven door de combinatie van de A-serie en Reno-serie, kwam OPPO hierbij als het grootste 5G smartphonemerk in China in het prijssegment onder de 500 euro naar voren. Vivo is daarentegen OPPO voorbij gesprongen dankzij de hulp van hun budget Vivo Y en S modellen. De combinatie van toonaangevende technologie en betaalbare prijzen heeft de smartphones van Vivo tot de populairste 5G mobieltjes in de Zuid-Oost Azië regio gemaakt.
Oppo zal zich in de toekomst op producten uit het lage tot middensegment blijven focussen. Het heeft daarnaast tevens nieuwe vormfactoren getoond, zoals oprolbare schermen, die voorlopig veel potentieel lijken te hebben. Oppo zou dit, net als haar concurrenten, in de komende jaren in haar vlaggenschip mobieltjes kunnen opnemen.
Maar Xiaomi en Vivo zullen ook zeker niet stilzitten in hun ontwikkeling van nieuwe mobieltjes. Xiaomi heeft bijvoorbeeld eerder dit jaar patenten laten zien van roterende camera’s onder het display en speciale luidspreker smartphone hybriden gadgets. En Vivo is van plan om drie jaar lang grote Android upgrades en verschillende beveiligingsupdates voor bepaalde modellen uit de X-serie te bieden die in de tweede helft van 2021 gelanceerd worden. Dat is ook zeker een fraaie vooruitgang te noemen.
Als laatste kunnen we melden dat wij hier bij Kabel-Mania ook niet stil zitten om voor al deze fraaie Xiaomi, Oppo en Vivo gadgets fijne accessoires en telefoonhoesjes te leveren. De toekomst ziet er zo heel aangenaam voor deze smartphones uit!
Bronnen: o.a. scmp, forbes, gizmochina, gadgets.ndtv en counterpointresearch